Sabtu, 16 Jun 2012

Jati Diri.. Antara realiti dan fantasi.

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

      Dalam beberapa hari ni saya agak sibuk dengan tugasan di sekolah. Justeru itu, sudah agak lama juga  tidak up-to-date dengan post yang terbaru. Terasa rindu pula nak menukilkan sesuatu dalam blog saya ni. Kawan-kawan semua bagaimana? Saya harap sihat hendaknya bersama keluarga tercinta, insya-Allah. Baiklah seperti mana tajuknya jati diri, artikel hari ini membawa anda menelusuri dalam diri sendiri apakah jati diri anda.

     Jati diri secara ringkasnya bermaksud prinsip hidup yang menjadi tunjang hidup anda. Selain itu, ia juga boleh dikatakan daya tahan anda dalam menghadapi cabaran hidup. Anda dikatakan mempunyai jati diri yang tinggi jika anda tetap berpegang prinsip hidup yang luhur dan murni walaupun berdepan dengan gaya hidup yang negatif seperti budaya hedonisme, materialistik dan sebagainya. Anda tetap menjadi diri anda yang sebenar walaupun dihambat kekangan material, desakan rakan sebaya atau teman sekerja. Itulah jati diri anda dan tidak ada sesuatupun dalam dunia ini dapat merubahnya. Apakah kebaikannya mempunyai jati diri ini? Tidakkah baik jika kita mengikut peredaran semasa? Nanti orang kata kita kuno atau ketinggalan zaman pula.

     Wahai sahabatku, pernahkah anda mendengar orang mencipta kejayaan atau kekayaan dengan menjadi pengikut? Biasanya orang yang berjaya sering menentang arus. Menentang arus disini bukan bermakna memberontak atau melakukan tindakan agresif. Mereka ialah individu yang mempunyai prinsip, punya hala tuju, matlamat hidup dan punya jati diri. Sekadar meminjam kata-kata daripada penulis terkenal Napoleon Hill dalam bukunya 'Think And Grow Rich', 'Jika sesuatu yang anda ingin lakukan itu betul, dan anda mempercayainya, maka lakukanlah! Letakkan impian anda dihadapan dan jangan peduli apa yang orang akan kata jika anda berhadapan dengan kekalahan sementara. Mereka tidak tahu sebenarnya, setiap kegagalan itu membawa bersama-samanya benih kejayaan'.

     Justeru itu, perkuatkanlah jati diri anda. Tetaplah tekun dengan cita-cita dan impian anda. Ingatlah, 'Whatever The Mind Of Man Can Conceive And Believe It Can Achieve'.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan