Sabtu, 23 Jun 2012

Ramadhan, hadirmu ku nanti, semangatmu kurindui..

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

        Diam tak diam ada beberapa minggu lagi untuk kita melangkah ke bulan Ramadhan; bulan yang penuh dengan keberkatan. Sudahkah kita bersedia menyambut kedatangan bulan pengampunan Allah SWT ini? Bulan dimana pintu-pintu syurga dibuka dan pintu-pintu neraka ditutup. Pada tika itu, alam pun berseri dan ceria kerana padanya terdapat malam lailatul qadar, malam yang lebih baik dari seribu bulan.

      Sememangnya sungguh banyak kelebihan bulan Ramadhan ini. Jika hendak dirungkaikan semuanya, pasti tidak habis catatan tertulis. Di sini saya senaraikan antara fadhilat bulan Ramadhan bagi mereka yang berpuasa :

1.  Mendapat balasan syurga.
2.  Dikabulkan permintaannya oleh Allah SWT.
3.  Mendapat dua kegembiraan iaitu semasa berbuka dan bertemu dengan Allah SWT pada hari kiamat kelak.
4.  Mendapat peliharaan Allah SWT.
5.  Dijanjikan Allah SWT mahligai yang indah disyurga.
6.  Setiap kali sujud, dikurniakan 1700 kebajikan, dibinakan mahligai disyurga dan 70,000 malaikat memohon keampunan baginya dari pagi hingga petang.

      Justeru itu, saya menyeru kepada semua umat Islam marilah kita sama-sama menghidupkan bulan Ramadhan ini dengan ibadah khusus dan umum ikhlas kerana Allah SWT. Sematkan dalam diri semangat yang kental untuk meraih keampunan dan rahmat Ilahi. Mudah-mudahan kita dapat bertemu dengan malam lailatul qadar, malam yang dirindui oleh orang-orang yang beriman dan mengharapkan syurga Allah SWT, amin..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan