Khamis, 21 Jun 2012

Permata di tangan anda.

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

         Pagi yang sungguh mendamaikan. Alhamdulillah.. Sambil menghirup teh 'o' panas berserta dengan 'egg tart', betul-betul memberi semangat baru pada saya hari ini. Apa tidaknya, sebagai rakyat Malaysia, saya betul-betul bangga dengan pencapaian saudara Azree Shahrel dilantik sebagai felo Universiti Cambridge. Untuk pengetahuan anda semua, beliau merupakan rakyat Malaysia pertama dilantik memegang jawatan tersebut. Tahniah sekali lagi saya ucapkan pada beliau. Malaysia boleh !

        Tatkala melihat pencapaian beliau ini, saya berkata pada diri, pengiktirafan terhadap individu bukan bergantung kepada agama, warna kulit atau bangsa, tetapi berdasarkan bakat istimewa individu terbabit. Itu pencapaian di peringkat global. Sepertimana kata pepatah, setiap pencapaian hebat bermula dengan pencapaian atau kejayaan yang kecil. Saudara Azree mesti bertatih dahulu sebelum berjaya menggapai bintang.

       Justeru itu, saya menyeru kepada ibu-bapa di luar sana untuk memberi pendidikan berterusan kepada anak-anak. Pendidikan yang disulami kata-kata lembut dan berhikmah pasti akan melahirkan anak-anak yang cemerlang, gemilang dan terbilang. Jangan remehkan kejayaan anak yang kecil, kerana siapa tahu anak anda itu mungkin mengikut jejak langkah saudara Azree yang seterusnya, insya-Allah.

                  ' A Quitter Never Wins, And A Winner Never Quits'.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan