Khamis, 7 Jun 2012

Raihlah bintang, petiklah bulan.

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

      Mungkin ada dikalangan anda tersenyum membaca tajuk di atas. Ya, teruskan tersenyum kerana tiada yang mustahilnya bagi yang berminda cemerlang. Sejarah membuktikan dengan berbekalkan teknologi canggih, bulan bisa ditakluk. Dengan keazaman membara, lampu berjaya dicipta. Bayangkan, setelah 10,000 kali percubaan, akhirnya Thomas Alva Edison berjaya menghasilkan sesuatu yang menjadi revolusi dalam sejarah.

      Pakar motivasi telah menggariskan; setiap kejayaan yang gemilang akan mengalami kegagalan sementara (Temporary defeat). Keazaman yang kuat dan konsistensilah yang mampu membawa individu ke puncak kejayaan. Perumpamaan Inggeris ada menyebut; "Failure cannot cope with persistence"(Kegagalan tidak mampu bersaing dengan konsistensi). Rata-rata individu berjaya ialah mereka yang berhati waja. Semangat mereka kuat umpama besi. Mereka tidak kisah apa kata orang. Jika anda telusuri sejarah Mr. Honda dalam membina empayer Honda Corporation, anda pasti kagum dengan tahap konsistensi beliau.

      'Piston ring' yang dicipta dengan sepenuh tenaga dan susah payah telah ditolak oleh Syarikat Toyota atas alasan tidak mengikut spesifikasi yang diperlukan syarikat. Jika Honda berhati lemah, tentu kereta honda tidak akan kelihatan dijalan raya seluruh dunia. Tetapi apa tindakan Mr. Honda? Dia tetap meneruskan usahanya membaikpulih ciptaannya sehinggalah 2 tahun kemudiannya, Toyota Corporation menerimanya. 'God delays are not God denials'.

     Justeru, jika anda mula terasa putus asa, tetaplah komited dengan keputusan anda , dengan mengambil tindakan-tindakan yang sewajarnya tidak kira apa jua keadaan secara konsisten. Dengan itu teruslah berusaha sambil berdoa kepada Allah S.W.T. agar tercapai segala impian dan cita-cita kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan